Dropshipping webshop: hogyan adózz utána?

Berecz Csaba

Berecz Csaba

dropshipping-webshop-hogyan-adozz-utana

A héten vettem észre a Google Search Console eredményeim között, hogy kiemelkedően sokan kerestetek rá arra a kulcsszóra, hogy „dropshipping adózás”. Mivel erről eddig csak röviden és általánosságban volt szó, ezért gondoltam, hogy sokatoknak segítenék vele, ha egy külön cikket is szentelnék a témának. Legalábbis ami a saját tapasztalataimat és gyakorlati tippeket illeti, hiszen a Furness webáruházat dropshipping modellben indítottam útjára anno, és hasított is rendesen, de a Picukor webáruházban is alkalmazzuk egyedi, névre szóló termékeink esetén a dropshipping modellt, szóval van miről beszámolni.

Már csak azért is érdemes egy külön cikk a témának, mert az ügyfeleim/leendő ügyfeleim visszajelzései alapján azt veszem észre, hogy sok vállalkozó kedvű fiatalt az adózással kapcsolatos negatív asszociációk tartják vissza attól, hogy megvalósítsák álmukat.

Nulladik lépés: a jó könyvelő

Felhívom a figyelmet, hogy a cikk nem egy könyvelőtől vagy pénzügy-számvitelt végzett személytől származik, hanem egy online marketinges e-kereskedő szempontjából mutatom be a témát. Én is, mint mindenki más, elsősorban a könyvelőmre támaszkodom minden adózással és számvitellel kapcsolatos kérdésben, tehát az első előtti tanácsom az, hogy válassz ki egy kiváló könyvelőt, akivel szeretsz együtt dolgozni. Fontos, hogy megértsétek egymást és kijöjjetek egymással, mert itt ennek a megszokottnál nagyobb tétje van.

Miben különleges a dropshipping adózás?

Na most, kezdjük a konkrét témát egy alapvetéssel: a dropshipping üzleti modellben működő webshop utáni adózás semmiben sem különbözik bármilyen más üzleti modellben működő webshop utáni adózástól. Viszont vannak tipikus dolgok, amikre oda kell figyelni.

Először is kezdjük azzal, hogy aki dropshipping modellben gondolkodik, az általában fiatal, kezdő vállalkozó, nagyobb tőke és üzleti kapcsolatok nélkül, viszont annál nagyobb lelkesedéssel vág bele az üzletbe. Éppen ezért szoktam javasolni az ilyen ügyfeleimnek, hogy ne kezdjék egyből kft. alapításával a vállalkozói karrierjüket, hiszen annak jóval több anyagi vonzata lesz, mint egy egyéni vállalkozást indítani.

A kft.-k adminisztrációs terhei nagyobbak, mint egy egyéni vállalkozásé, több fajta adó terheli, ezáltal nagyobb a könyvelési költsége és ha nem jön be az üzlet, akkor nem kis meló és költség a felszámolása.

Tehát maradjunk első körben az egyéni vállalkozásnál. Ezt a legegyszerűbb elindítani. Az egészet online, Ügyfélkapun, illetve a Webes Ügysegéden keresztül el lehet intézni az év bármelyik napján.

Kata vagy átalányadó? ÁFA vagy AAM?

Ha a Kata adózást választod, akkor oda kell figyelni, hogy csak magánszemélyeknek számlázhatsz.

Ha az üzleti terved és a meghatározott célközönséged alapján esélyes, hogy cégeknek is fogsz számlázni, akkor válaszd az átalányadózást.

A Kata kerete 1 évre vetítve 18 M Ft (de 12 M Ft fölött ÁFA-t kell fizetni), az átalányadóé az éves minimálbér tízszerese, ez 2023-ban 27.840.000 Ft.

Pro tipp: Ha a bejegyzett főtevékenységed csomagküldő internetes kiskereskedelem (TEÁOR 4791) vagy bármilyen egyéb kiskereskedelem, és nincsen egyéb melléktevékenységed bejegyezve, akkor az átalányadó kerete az éves minimálbér ötvenszerese, ami 2023-ban 139 M Ft, és a bevételed 90%-át kapásból költségként számolják el, tehát azután nem fogsz adózni, ami valljuk be, nem hangzik rosszul.

Választani kell, hogy ÁFA-s, vagy AAM, vagyis alanyi adómentes adózó leszel. Az AAM kerete 1 évre vetítve 12 M Ft, érdemes ezzel kezdeni, hiszen így az árrés ÁFA-ját kezdetben megspórolhatod.

Kata esetén havonta fix. 50.000 Ft-ot kell adóként befizetni, ezenfelül pedig járulékokat egyáltalán nem kell fizetni. Ennek a hátránya a társadalombiztosítás terén jelentkezik, például jóval kevesebb CSED-et/GYED-et kap a Katás vállalkozó, mint egy átlagbérre bejelentett alkalmazott.

Míg Katás egyéni vállalkozást csak főállásban lehet végezni, addig átalányadós egyéni vállalkozást lehet főállásban és mellékállásban is. Főállású átalányadózóként járulékfizetési kötelezettségünk lép fel, vagyis szociális hozzájárulási adót, társadalombiztosítási járulékot és személyi jövedelemadót kell fizetnünk minimum a minimálbér mértékéig, ami jelenleg havonta nagyjából 80.000 Ft körüli összeg lesz. Ha több a jövedelmed, arányosan többet. Mellékállásban nyilvánvalóan nincsen ilyen járulékfizetési kötelezettséged, hiszen a főállásod kapcsán lesznek ezek a terhek befizetve az államkasszába.

Az átalányadó esetén a „képzeletbeli nyereség” után kell adózni. Ez esetünkben, az e-kereskedelemben elég kedvező helyzetet teremt, ugyanis a bevételünk 90%-át automatikusan úgy könyvelhetjük el, mint költség, vagyis az átalányadózás feltételezi, hogy 10% a nyereségünk minden bevételünkből. Egyébként itt van egy kalkulátor, amivel nagyjából ki lehet számolni, hogy akkor mégis mennyi az annyi, tehát a járulékokon, vagyis saját személyünkön túl az üzlethez köthető mekkora adóterhet kell majd megfizetnünk.

Katás egyéni vállalkozást csak főállásban lehet végezni.

Ezzel le is tudtuk az első tudnivalókat. Kiváltottad a vállalkozóit, van egy jó könyvelőd, mi pedig elkészítettük a weboldaladat, megterveztük a marketing stratégiádat és beizzítottuk a PPC kampányaidat. Jönnek az első megrendeléseid, és elérkezett a beszerzési számlák ideje.

Beszerzési számlák

Itt megint hangsúlyozom, hogy nem fogok részletes adójogszabályokat ismertetni, erre ott van a könyvelőd. A gyakorlati tippeket mondom, amit nem a könyvelőd dolga intézni és tudni, hanem a tiéd.

A beszerzésnél először is oda kell figyelni, hogy minden termékről pontos adatokkal ellátott számlát állítson ki a kereskedő, akitől veszed. Ha valami nem oké a számlával, például elírta a nevedet, székhelyedet, az összeget, vagy a tétel nevét, akkor ne habozz, szólj neki, hogy javítsa ki, hiszen ez neked nagyon fontos! Az a partner, aki ezt félvállról veszi, azzal nem érdemes üzletelni. Azért nagyon fontos neked, mert ezek alapján készül majd el a bevallásod, és elég hülyén fogja kivenni magát, ha mondjuk papíron adott időszakon belül 10 db teniszütőt vettél, de 20 db-ot adtál el. Egy ilyen mutatványnak a büntetési tétele igen magas, tehát észnél kell lenni.

A beszerzési számlát nagyon fontos, hogy megőrizd, akár elektronikus, akár papíralapú. A legjobb, ha a könyvelőd őrzi, hiszen ezeket fogják az esetleges ellenőrzés során bekérni. A legfontosabb, hogy minden terméket, amit eladsz, annak az eredetét tudd hiteles számlával igazolni.

Pro tipp: Ha ajándék terméket osztasz egy promóció alkalmával, az ajándék termékről is kell beszerzési számla!

Importálás, ÁFA és vám

Felsorolom, hogy tapasztalataim alapján a bonyolultságukat tekintve hogyan állnak beszerzés tekintetében a különböző régiók:

  1. Belföldi: a legegyszerűbb, de ez dropshipping esetén ritkán fordul elő.
  2. EU-n belüli: viszonylag egyszerű, gyakran előfordul.
  3. EU-n kívüli: bonyolult, de szintén gyakori a Kínából való import.

A belföldi beszerzések esetén az ÁFA-t a kereskedőnek fizeted közvetlenül, tehát az ő általa kiállított számla tartalmazza azt.

EU-s partnertől való beszerzés esetén szükséges EU-s közösségi adószámot igényelni, ezt a könyvelőd tudja megtenni, ennek pár napos átfutási ideje van. Ha aktív a közösségi adószámod, onnantól kezdve fog bármilyen nagykereskedő szóba állni veled, azelőtt nem igen tudsz vásárolni.

Ez a fajta számla 0% ÁFA-t fog tartalmazni, ugyanis a törvény szerint a saját országodban kell ezt megfizetned a beszerzés után. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ezeket a számlákat havonta beküldöd a könyvelőnek, ő pedig csinál egy ÁFA bevallást, majd befizeted utána a 27%-os ÁFA-t. Természetesen akkor is, ha te AAM vagy, hiszen az csak az általad kiállított számlákra vonatkozik, és itt nyer értelmet az a mondatom, hogy az alanyi adómentességgel csupán az árrés ÁFA-ját fogod megtakarítani.

Az EU-n kívüli import a legbonyolultabb, ezen belül is a kínai import terén van tapasztalatom. Minden esetben szükséges egy vámügynökség közbenjárása, de ez általában az a szállítmányozó cég lesz, aki a csomag szállítását végzi. Szükséges hozzá igényelni egy bizonyos VPID/EORI számot a vámhivataltól.

Az ilyen beszerzések azért bonyolultak, mert mélyebb ismeret nélkül nem egyszerű előre kiszámolni, hogy mennyi lesz a végösszeg, amibe az egész beszerzés kerül. A vámteher ugyanis nem fix összeg, mint az ÁFA, sok tényezőtől függ. Ezenkívül ha a beszerzési folyamat megakad valamiért a reptéren, a szállítmányozó cég kemény díjakat számol fel a raktározásért naponta. A kínai importról nagyon sokat lehetne írni, de ez a cikk nem erről a témáról szól, ezt meghagyom egy másik alkalomra, ha kapok erre vonatkozó visszajelzéseket, hogy szeretnétek még erről hallani.

Összegzés

Ezzel a kis cikkel csak egy messzi rálátást szerettem volna adni egy dropshipping webshop adózási aspektusaira azoknak a leendő vállalkozóknak, akik ilyenben gondolkoznak. Remélem sikerült némely kérdésben tisztább vizet öntenem a pohárba és ha mást nem is, mindenesetre mostmár felkészültebben mehetsz el a könyvelővel beszélgetni a témáról.

Berecz Csaba

Berecz Csaba

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Hasonló cikkek

A Google Ads 5 fő kampánytípusa

Rövid összefoglaló a Google Ads által kínált kampánytípusokról. Minden kampánytípusnak sajátos előnyei vannak, és a vállalkozásoknak figyelembe kell venniük a céljaikat, a célközönségüket és a hirdetési stratégiájukat a megfelelő típus kiválasztásakor. A kombinációk és az optimalizáció segíthetnek a hirdetési eredmények

Tovább olvasom »

A PPC hirdetések legfőbb típusai

Ha PPC hirdetésekkel szeretnénk berobbantani üzletünket, általában két nagy cég kerül először a látószögbe, nem érdemtelenül: a Meta (Facebook+Instagram) és a Google. Az ezeken futtatott PPC hirdetések különböző platformokon jelennek meg, és különféle stratégiákat lehet alkalmazni őket. A ráfordított pénz

Tovább olvasom »